filipweber.cz

Poznámky k 3. vydání off-road průvodce

21. 5. 2021

• Jezera Lure – cesta je po velké opravě už zase vymletá, koncem května pořád beznadějně pod sněhem
  • Spojka Kurbenesh – Malaj – cesta není používána, je hodně zarostlá pro auta
  • GurthSpac – nový důl na gulagem
  • Qafa Bari – nový důl, díky tomu je cesta udržovaná
  • Trasa č.9 Fushe Lugjeve – planina propastí – zával u bodu PRAMEN3 (N41 55.275 E20 11.693) byl v létě 2021 prohrnut, trasa je opět průjezdná.
  • Rreshen – Bukemirë (překlad “Dobrý chléb”) – Kalor. Je napuštěna přehrada na řece Fan. Cesta vede jinudy. Na Mapy.cz je nakreslena správně.
  • Trasa č.25 – Zabzun – Bogë – nájezd od Bezë je obnoven původní úsek cesty. Najíždí se asi kilometr blíže k Bezë. Dočasná zkratka je viditelně nepoužívaná.
  • Lidé na horách jsou pořád stejně báječní, milí a pohostinní.
  • Vladimir má zútulněný pension, nové postele, dodělané dva pokoje v podkroví.

17. 4. 2021

• Trasa 56 Kuç – Golem – nová asfaltová silnice v kaňonu řeky. Tahle trasa mě tedy fakt mrzí. Slavná Cesta sedmi brodů, která byla pravidelně rychlostní zkouškou na Rally Albania.

20. 10. 2019

• zkratka na jižní cestě od jezer Lurë na Qafa Murë je za posledním jezerem před dolem překopána. Místo není průjezdné autem. Na moto se dá objet kolem dolu.

15. 5. 2019

• spojka Krej-Lurë – náhorní planina Fushe Lugjeve je průjezdná autem. Po dešti ale doporučuji jet z kopce dolů…
  • Vladimírův penzion v Arras je po prasklé vodě opraven. Má také nové podkroví, kde se dá přespat ve spacácích.
  • Do Arras vede z Peshkopi nová asfaltka přes nový most. Dodávka s motorkami dojede až k Vladimírovi.
  • Cesta k jezerům Mičekut (trasa 21) je těsně pod jezery překopaná a je vyjetá nová cesta od spojky na Kurdare (trasa 22). Ta je ale tak strmá, že za vlhka ani náhodou. Původní cesta byla přehrazena valem, ten jsme prokopali a projeli jsme.
  • Slanili jsme do jeskyně “Shpella Kusia e Nue Gjonit” u Mërkurth (trasa 15). Dalo by se asi jen slézt, ale lano bylo na rozbahněném svazu jistější. Dole je několik dómů, jezírko, propast, krápníková výzdoba a travertinový vodopád. Návštěva je na 2 – 3 hod.
  • Kulla e Markes – opevněný dům, starý asi 300 let, opravdu zajímavá stavba, bohužel v příšerném stavu. Uvnitř žily tři rodiny. Trasa 23, GPS: N41° 34.949′ E20° 22.593′.
  • Nově projetá zajímavá trasa Belquiza – Selisht. Je v OSM mapách.
  • Nově projetá zajímavá trasa Librazhd –  Qarrishtë. Také je v OSM mapách.

15. 6. 2018

Po třech letech jsem se vrátil do Albánie. Je stále nádherná a lidé na horách jsou úžasní. Jen ty horské cesty, ty jsou čím dále tím horší.

• Trasa 33 – průjezdné, ale jen lehké motorky nebo hodně zvedlá auta. Pokud pojedete ze směru od Librash, nesmíte minout odbočku doleva pod výsypkou dolu (N41 06.478 E20 19.246), cesta doprava je sice více vyjetá, ale je to slepá svážnice. Pak po přejetí planiny, když projedete lesem a sjedete kousek dolů, tak je potřeba uhnout ostře doprava do serpentin do údolí (N41 03.140 E20 20.721). Původní cesta končí ve strženém brodu a je zcela neprůjezdná. Sjedete do opuštěné vesnice Gafer, doleva, pak přes mostek pod vodopádem a po kamenité cestě se napojíte zpět na původní trasu na bodě 2SKANDER6. V opačném směru nesmíte minout křižovatku 2SKANDER7, cesta rovně je výrazně více projetá, odbočte doprava.
  • Trasa 34 – Stravaj – Gramsh – neprůjezdné, za bodem PUSHLBADES jsou závaly, popadané stromy, cesta je opuštěná.
  • Trasa 36 – jezera Lukova nejsou autem dostupná z žádného směru. Cesta z Bishnice okolo hor je stržená od vody kousek za odbočkou nad vesnicí Jola. Dá se to projet na ostrém enduru. Podle informace místních není průjezdná ani přímá cesta z Bishnice vzhůru. A podle další informace není průjezdná ani cesta z druhé strany z Kukur, autem se dá obtížně dostat do sedla Qafë Macës, ale dále ne. Na ostrém enduru možná.
  • Trasa 40 – cesta sjízdná pro auto končí před začátkem přívodního kanálu na elektrárnu. K jezerům to ale už není daleko, dá se pohodlně dojít pěšky. Lehké motorky k jezerům vyjedou.
  • Trasa 41 – Bod BAHNO je opravdu bahno. Pro auto po dešti neprůjezdné, po dlouhých suchách možná. V průvodci je zřejmě špatně označena vesnice Trëshovë. Na starých mapách je dole v údolí, kde končí trasa. Na nových mapách je tato vesnice označena jako Lozhan I Ri a vesnice Trëshovë je na kopci zcela mimo trasu. Orientujte se podle vesnice Lozhan (na kopci, s velkým dubem).
  • Mezi údolím Devoli a Lekas je opravdu postavená nová cesta kolem elektrárny. Hledá se snadno. Ale až bude dokončena přehrada v Devoli, tak asi bude pod vodou.
  • Trasa 47 Sthylë – Clirim průjezdná, jen za sedlem je bahenní past. Dá se objet vysoko strání. Pro lepší orientaci přidávám souřadnice odbočky z cesty mezi Clirim a Ndricim (N40 26.429 E20 31.662).
  • Trasa 48 – Clirim – Frasheri – velká voda vzala most přes řeku Osum. Ano ten krásný napůl klenutý, napůl příhradový. Trasa je zcela neprůjezdná. Možná, že by se ze směru od Frasheri dalo na bodě SEDLO odbočit doprava a vyjet směr Erseke. Ale nezkoušel jsem. A možná, že v létě za nízkého stavu vody půjde řeka přebrodit.
  • Přidávám naprosto luxusní trasu po hřebeni mezi Voskopoja (Lekas) a Shtylle. GPX

Inu Albánie dovede vždy překvapit a rozhodně se tam nebudete nudit. Situace může být další rok jiná, stačí, aby se místní rozhodli vytěžit další kus lesa a cestu opravili.

28.1.2018 od Vládi:

Nová cesta mezi Krej-Lurë přes Vlasaj do Lajthizë na náhorní planině Fushe Lugjeve. Úžasná zkratka od jezer Lurës na sever. Tuto cestu jsem léta marně hledal a teď jí konečně projel buldozer.

KrejLure-Vlasaj GPX

24.1.2007 od Kuby:

• Trasa 38 – v létě to bylo na kole nic moc, buduje se tam rychlým tempem dálnice Elbasan – Pogradec (za 1-2 roky bude hotová).
  • Trasa 46 – do Shtylle se dá projet (2016), buď okolo, do Cemerice vede nová cesta a pak se dojede do Shtylle (po cestě jeden provizorní mostek) nebo to jde i přímo přes kopec z bodu 2Ostrovikes2.
  • Trasa 47 – kolem Vithkuq se ve velkém buduje plynovod (z Řecka na pobřeží), stavaři si přes hory dělají nové široké cesty, ale neprojížděli jsme je.
  • Trasa 57 – z planiny vede dolů k hlavní silnici asfalt, před cca 3 roky byl nový.